Hoe Loopbaancheques aanvragen bij VDAB?

Hebt u het gevoel dat u werkgerelateerde klachten hebt? Wilt u uw eigen talenten ontdekken? Bent u uitgekeken op uw werk? Staat u op de rand van een burnout? Denkt u van hoe het leven zou zijn als een zelfstandige B&B uitbater? Wilt u een betere balans in uw prive-werk relatie?

Voor dit en veel meer kunt u betalen met loopbaancheques indien u meer dan 7 jaar werkt.

Algemene vragen

Wat zijn de VDAB loopbaancheques?

Een loopbaancheque is een hulpmiddel van de overheid die in het leven is geroepen om werknemers én ondernemers te ondersteunen bij hun loopbaankeuzes, om hen actiever over hun eigen loopbaan te laten nadenken en hen te helpen zelf controle te nemen. Dankzij de cheques kan je genieten van een forse subsidie van de Vlaamse overheid voor het volgen van loopbaanbegeleiding bij ons erkend loopbaancentrum

Wie mag VDAB loopbaancheques gebruiken?

Als je voldoet aan deze 5 voorwaarden, mag je gebruik maken van loopbaancheques:

  1. Je woont in Vlaanderen of Brussel
  2. Je werkt momenteel voltijds of deeltijds als werknemer of zelfstandige
  3. Je werkte in te laatste 2 jaar minimum 1 jaar
  4. Je volgde de voorbije 6 jaar nog geen loopbaanbegeleiding
  5. Je bent bereid om loopbaanbegeleiding te volgen in het Nederlands
Op deze algemene voorwaarden zijn er zijn 4 uitzonderingen, waardoor je toch nog in aanmerking kan komen voor VDAB loopbaancheques:
  1. Je woont in een ander land dan België dat tot de EU of EER behoort en je werkt in Vlaanderen of Brussel. Bijvoorbeeld: je woont in Nederland en je werkt in Vlaanderen
  2. Bepaalde specifieke situaties worden gelijkgesteld aan ‘werken als werknemer of zelfstandige’. Bijvoorbeeld: Je zit in je opzegtermijn, je ontvangt een ziekte uitkering en je hebt nog een contract bij je werkgever.
  3. Als uitzendkracht heb je ook recht op loopbaanbegeleiding als je gedurende de laatste 2 jaar minimum 9 maanden hebt gewerkt, waarvan minstens 4 weken ononderbroken OF minimum een jaar hebt gewerkt.
  4. Je volgde in de voorbije 6 jaar reeds loopbaanbegeleiding, maar wel voor 1/7/2013, dan heb je opnieuw recht op loopbaanbegeleiding indien je toen minder dan 6 uur volgde.
  5. Studenten geneeskunde die in hun laatste jaar zitten
Hoe VDAB contacteren

Twijfel je of je in aanmerking komt? Stuur dan een mailtje naar VDAB: lb.cheque@vdab.be

Hoeveel kosten de loopbaancheques?

Als je aan de voorwaarden van VDAB voldoet, heb je recht op 2 loopbaancheques. Voor je eerste cheque betaal je 40 euro en dit is goed voor 4 uur loopbaanbegeleiding. Voor je tweede cheque betaal je 30 euro en kan je nog 3 uur extra begeleiding volgen.

De werkelijke kost van een cheque is 550 euro, dus de Vlaamse overheid legt 510 euro bij per loopbaancheque. Zo betaal jij slechts 10 euro per uur ipv 137,5 euro per uur.

Hoe vraag ik loopbaancheques aan?

​Makkelijkst is om de VDAB loopbaancheques online te bestellen via de website van VDAB. Maak hiervoor een account aan op ‘Mijn loopbaan’ (als je dit nog niet hebt) en klik vervolgens onderaan op ‘Bestel loopbaancheques’.

Je hebt recht op 2 loopbaancheques van elk 4uur coaching, maar je kan in dit stadium slechts 1 cheque bestellen. De tweede loopbaancheque kan je pas aanvragen wanneer de uren van de eerste cheque opgenomen zijn en de cheque afgesloten is.

VDAB controleert vervolgens of jij inderdaad recht hebt op loopbaancheques. Dan krijg je van de firma Edenred een overschrijvingsformulier voor 40EUR.
Binnen de 6 dagen na betaling, ontvang jij van Edenred de digitale loopbaancheque in je inbox. Deze stuur je via e-mail door naar je loopbaancoach.
Loopt er in de bestellingsprocedure ergens iets fout? Stuur dan een mailtje naar lb.cheque@vdab.be of bel naar VDAB op het nummer 02 506 12 05.

Wanneer bestel ik mijn loopbaancheques?

Je kan je loopbaancheque meteen aanvragen of wachten tot wanneer je een kennismakingsgesprek hebt gehad met een coach.

Belangrijk is te weten dat een eerste coaching gesprek dient plaats te vinden binnen de 3 maanden na ontvangst van de cheque. Anders vervalt die. De geldigheidsdatum staat op je cheque.

Hoe lang zijn de loopbaancheques geldig?

VDAB loopbaancheques zijn 3 maanden geldig en de geldigheidsdatum staat vermeld op je cheque. Bij een nieuwe cheque dient het eerste coaching gesprek dus plaats te vinden binnen 3 maanden na ontvangst van de cheque. Gebeurt dit niet, dan vervalt je cheque en wordt het geld door de firma Edenred teruggestort op je bankrekening. Je kan later wel een nieuwe cheque aanvragen indien je nog steeds aan de voorwaarden van VDAB voldoet.

Wanneer een cheque reeds in gebruik is en je dus al 1 of meerdere uren coaching hebt opgenomen, dan moet je de overige uren opnemen binnen de 12 maanden die daarop volgen. Doe je dit niet, dan wordt je cheque automatisch afgesloten en kan je de overblijvende uren niet meer opnemen. Drie maanden voor het verstrijken van de cheque ontvang je hiervoor wel een mail van VDAB om je te waarschuwen.

Mag mijn werkgever voor mij de loopbaancheques bestellen en betalen?

Je werkgever mag je VDAB loopbaancheques niet in jouw plaats bestellen. Belangrijk is dat jij het initiatief neemt en dat jij de cheques gebruikt om inzicht te krijgen in jouw carrière en next steps. Een werkgever mag deze loopbaancheques dus niet gebruiken in het kader van training & development, interne mobiliteit of outplacement. Een loopbaanbegeleider zal ook geen verantwoording afleggen of briefing geven over de coaching gesprekken aan de werkgever.

Je werkgever mag je loopbaancheques wel betalen als ‘derde betaler’ of sponsor. In dat geval betaalt hij jouw persoonlijk aandeel van 40 euro per loopbaancheque terug. Op die manier kan je werkgever bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling, maar de werkgever mag niet beslissen wanneer je de loopbaancheque inzet of waarvoor je die gebruikt .

Betere gezondheidszorg is onze missie

24/7 SERVICE. MOGELIJKHEID EEN AFSPRAAK TE BOEKEN OP DEZELFDE
DAG INDIEN ER PLAATS IS

03/401 06 02

info@pyzo.be

Bredabaan 960, Merksem 2170